- Boeing heeft last van de coronacrisis en schrapt het uitkeren van dividend én het loon voor de rest van het jaar van CEO David Calhoun.
- De Amerikaanse vliegtuigbouwer kampte al met een crisis door de twee dodelijke rampen met de 737 Max, die zijn veroorzaakt door een software-fout.
- De vliegtuigen staan wereldwijd aan de grond en Boeing is gestopt met de productie ervan.
- Calhoun trad in januari 2020 aan als CEO. Hem is 7 miljoen dollar beloofd als hij de 737 Max weer de lucht in krijgt.
Topman Dave Calhoun van de Amerikaanse vliegtuigfabrikant Boeing, evenals voorzitter Larry Kellner van de Raad van Bestuur, zullen voor de rest van het jaar geen loon meer ontvangen. Ook heeft het bedrijf vrijdag besloten om tot nader order geen dividend meer uit te keren.
De geplaagde vliegtuigbouwer moet alle zeilen bijzetten om de coronacrisis het hoofd te bieden. Boeing heeft al om miljardenhulp van de Amerikaanse overheid gevraagd. De luchtvaartindustrie lijdt enorme verliezen door de uitbraak van het nieuwe coronavirus.
Het basissalaris van Calhoun, die in januari 2020 Dennis Muilenburg als CEO opvolgde, bedraagt 1,4 miljoen dollar per jaar. Daarnaast kan hij verschillende bonussen krijgen: een gegarandeerde, contante bonus van 2,5 miljoen dollar en een uitbetaling van 7 miljoen dollar voor de “volledige, veilige terugkeer” van de 737 MAX.
Crisis 737 Max
Want de coronacrisis komt bovenop de crisis die bij Boeing is ontstaan door de twee dodelijke rampen met 737 Max. De toestellen staan sinds maart vorig jaar wereldwijd aan de grond nadat bleek dat een software-fout de crashes, waarbij 346 mensen om het leven kwamen, had veroorzaakt.
Boeing is gestopt met de productie van de 737 Max en het is onduidelijk wanneer het toestel weer kan vliegen. Hoewel er na het ontdekken van de software-fout signalen zijn dat er mee problemen zijn met de 737 Max en bij Boeing, was Calhoun ervan overtuigd dat de 737 Max weer zal vliegen.
In januari schreef hij een e-mail aan de werknemers van Boeing waarin hij zei dat de veilige terugkeer van de 737 MAX een “primaire focus” is.
Lees meer over Boeing:
- Boeings nieuwe CEO krijgt een bonus van $7 miljoen als hij de 737 MAX weer in de lucht krijgt – structureel probleem is dat de motoren voor onbalans zorgen
- Het geplaagde Boeing wil naar verluidt maximaal lenen bij banken – de vliegtuigbouwer kan de schuld met $14 miljard verhogen
- Ongelukken met de Boeing 737 Max blazen oude angsten over automatisering nieuw leven in